loading...
لنف ادم
حمید بازدید : 18 سه شنبه 28 خرداد 1392 نظرات (0)

ورزش به دنبال انجام جراحی سینه

خانمی که به سرطان سینه مبتلا می شود ممکن است تحت درمان های مختلفی قرار بگیرد.این درمان ها شامل مواردی از قبیل:

·       نمونه برداری از بافت سینه

·       نمونه برداری از غدد لنفاوی و یا برداشتن این غدد

·       جراحی حفظ بافت سینه یا  برداشتن توده

·       برداشتن کامل سینه

·       جراحی ترمیمی سینه برداشته شده

هر کدام از روش هایی که در بالا به آن اشاره شد، می تواند بر توانایی شما برای حرکت دادن ناحیه شانه و بازویتان،انجام تنفس عمیق و یا انجام فعالیت های روزانه تان (از قبیل پوشیدن لباس،حمام کردن و شانه کردن موها)تاثیر گذار باشد.بدون در نظر گرفتن نوع جراحی که شما انجام داده اید،توجه به این نکته بسیار ضروری می باشد که برای کاهش عوارض جانبی ناشی از جراحی و کسب توانایی انجام فعالیت های معمول روزانه نیاز است تا به انجام یکسری حرکات ورزشی بپردازید.در صورتی که تحت درمان با پرتو درمانی باشید،ورزش کردن روشی موثری است که به شما کمک می کند تا ناحیه بازویتان انعطاف پذیر باقی بماند(پرتو درمانی می تواند باعث شود ناحیه بازو و شانه شما حتی6تا9ماه پس از تکمیل درمان دچار عارضه گردد که انجام ورزش می تواند در این رابطه بسیار کمک کننده باشد) این نکته بسیار مهم است که قبل از شروع به انجام هر گونه  فعالیت ورزشی در این رابطه با پزشکتان مشورت نموده تا بهترین نوع ورزش مناسب برای شرایطتان را انتخاب نمایید پزشک شما ممکن است شما را به یک فیزیوتراپ یا کار درمان ارجاع دهد(بخصوص در مواردی که شما در 3تا4هفته پس از انجام جراحی هنوز نتوانید حرکات کامل بازو را به درستی انجام دهید)تا این افراد بتوانند برنامه های ورزشی خاص شما را طراحی نمایند.برخی از حرکات ورزشی تا زمانی که درن ها و بخیه های ناحیه جراحی خارج نشده،نباید انجام شود.با این وجود می توانید برخی دیگر از حرکات ورزشی را بلافاصله پس از جراحی انجام دهید. ورزش هایی که باعث بالا بردن دامنه حرکتی ناحیه بازو و شانه می شوند را می توان در چند روز اول به دنبال جراحی شروع کرد در حالی که شروع انجام برنامه ورزش های قدرتی را باید در فرایند بهبود به تعویق انداخت و بعدا به برنامه های ورزشی اضافه نمود.                                                                                                     

                                                                                                        

هفته بعد از جراحی

این قبیل ورزش ها را باید در 3تا7روز بعد از جراحی شروع نمود.به این نکته توجه داشته باشید که شروع به انجام این ورزش ها حتما باید با اجازه پزشک متخصصتان باشد.

·                    بازوی سمت مبتلایتان را (سمتی که جراحی شده است)همان گونه که قبلا برای شانه کردن موها یتان،حمام کردن،پوشیدن لباس و غذا خوردن استفاده می کردید،به کار ببرید.

·                    در حالی که خوابیده اید،روزانه سه مرتبه و هر بار به مدت 45دقیقه،بازوی سمت مبتلایتان را بالاتر از سطح قلب قرار دهید.بازوی سمت مبتلا را به گونه ای روی یک بالش قرار دهید که کف دستتان بالاتر از مچ،و ارنجتان کمی بالاتر از شانه تان قرار بگیرد.این روش کمک می کند تا از ورم دست شما که ممکن است به دنبال جراحی روی دهد پیش گیری شود.

· در حالی که بازویتان را بالاتر از سطح قلب قرار داده اید،ورزش های ناحیه بازو را انجام دهید،بدین صورت که مشتتان را 15تا25بار باز و بسته کنید و سپس در همان حالتی که بازویتان بالاتر از سطح قلب قرار گرفته است،آرنجتان را چند مرتبه خم و راست کنید.این گونه ورزش را روزانه 3تا4بار انجام دهید.این قبیل ورزش ها با پمپ کردن مایع لنف به ناحیه خارج از بازوی شما باعث می شود تا به کاهش ادم دست شما کمک کند.

·                    با استفاده از عضله دیافراگمتان،روزانه حداقل 6 مرتبه ورزش های تنفس عمیق را انجام دهید.در حالی که به پشت خوابیده اید،به آرامی تنفس عمیق داشته باشید.در هنگام عمل دم،در حالی که تلاش می کنید ناحیه قفسه سینه و شکمتان را تا حد ممکن منع کنید،سعی نمایید تا آنجایی که می توانید هوا وارد ریه هایتان کنید(فرض کنید که می خواهید نافتان را تا حد ممکن از ستون مهره هایتان دور کنید)در مرحله بعد بدنتان را شل کنید و به آرامی عمل بازدم را انجام دهید.این حرکت را روزانه 4تا5بار انجام دهید. این حرکات ورزشی به حرکات قفسه سینه شما کمک خواهد کرد و علاوه بر این موجب می شود تا ریه های شما راحت تر باز و بسته شوند.این حرکات ورزشی را تا جائی که خودتان تشخیص می دهید،ادامه دهید. از خوابیدن بر روی بازوی مبتلا و یا سمت مبتلا خودداری نمایید.

شروع کنید-توصیه های عمومی

ورزش هایی که در این قسمت به آن می پردازیم را می توانید بلافاصله پس از توصیه پزشکتان شروع کنید.اطمینان حاصل نمایید که قبل از انجام هر یک از این ورزشه با پزشکتان مشورت نمایید.

 

بعد از انجام جراحی ممکن است که در ناحیه سینه و زیر بغلتان احساس سفتی و فشردگی کنید.این احساس کاملا طبیعی بوده و در صورتی که شما به انجام برنامه های ورزشی توصیه شده ادامه دهید،این احساس در شما کاهش خواهد یافت.

برخی از خانم ها ممکن است به دنبال انجام جراحی دچار احساس سوزش،گزگز،کرختی و یا احساس دردناکی در ناحیه پشت بازو و یا قفسه سینه شان داشته باشند.این قبیل احساسات بدلیل آن ایجاد می شود که در هنگام جراحی،برخی از پایانه های عصبی در آن ها تحریک شده است.اگر چه ممکن است این چند هفته پس از جراحی این احساسات افزایش پیدا کند ولی شما به انجام ورزش هایتان ادامه دهید مگر اینکه متوجه تورم و یا درد حساسیتی غیر طبیعی در ناحیه بازو،سینه و یا شانه تان شوید.(در صورت بروز هر یک از این عوارض پزشکتان را مطلع نمایید)برخی مواقع ممکن است با مالش دادن به وسیله دستتان با یک پارچه نرم روی ناحیه مبتلا بتوانید به رفع این احساسات ناخوشایند کمک کنید.

از آنجائی که پس از دوش آب گرم ماهیچه ها گرم و شل می شوند،انجام ورزش به دنبال دوش آب گرم می تواند بسیار کمک کننده باشد.

در هنگام انجام ورزش لباس های گشاد و راحت بپوشید.

در هنگام انجام ورزش های کششی،در انتهای حرکت کششی تا 5 شماره وضعیت خود را حفظ نمایید.بدلیل آن که در هنگام جراحی مقداری از پوست و ماهیچه شما برداشته شده است.احساس کشیدگی در هنگام انجام حرکات کششی در شما کاملا طبیعی است. توجه داشته باشید که در هنگام انجام هر یک از فعالیت های ورزشی از انجام حرکات ورزشی شدید و پر قدرت خودداری نمایید.به جز در موارد کشش های نرم،در هنگام انجام فعالیت های ورزشی نباید در شما احساس درد بوجود آید. هر کدام از این فعالیت های ورزشی را در هر بار 5تا7بار تکرار کنید.سعی کنید تا هر کدام از این فعالیت های ورزشی را به درستی انجام دهید.در صورتی که در انجام حرکات ورزشیتان دچار مشکل شدید،با ارائه دهنده خدمات مراقبتی بهداشتی خود تماس بگیرید.ممکن است نیاز باشد تا شما به یک فیزیوتراپ یا کار درمانگر ارجاع داده شوید.

این قبیل ورزش ها را باید 2بار در روز انجام دهید تا زمانی که بتوانید قدرت و انعطاف پذیری ناحیه بازو و شانه خود را مجددا به دست آورید. در حین انجام هر یک از حرکات ورزشی،تنفس عمیق به صورت دم و بازدم داشته باشید. ورزش هایی که در این قسمت به آن می پردازیم به گونه ای طراحی شده است که در ابتدا با حالت خوابیده شروع می شود،در حالت نشسته ادامه پیدا می کند و در نهایت در حالت ایستاده به اتمام می رسد.  

 

منبع:http://lymphedema.ir/ 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 7
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 17
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 9
  • بازدید ماه : 7
  • بازدید سال : 54
  • بازدید کلی : 898